loading...
گروه آموزشی کنکوریار
AftabGraph بازدید : 495 چهارشنبه 10 خرداد 1396 نظرات (0)

https://rozup.ir/view/2227915/rew.png

 

مقدمه :

اگر نگاهي به اطرافمان بيندازيم، انبوهي از وسايل برقي را خواهيم ديد. امروزه زندگي بدون وسايل الكتربكي غير ممكن شده است. پس براي استقلال و همگامي با رشد جهاني نيازمند متخصصاني هستيم كه با اندوختن توشه علمي به كسب تكنولوژيهاي جديد اقدام كنند.

 

با نگاهي اجمالي به صنعت در مي يابيم كه در ابتدا (از رنسانس با قرن بيستم) تمام ابزارها و صنايع، مكانيكي بوده اند و مهندسي عموماً به طراحي و ساخت اين وسايل مكانيكي اطلاق مي شد، اما با به كارگيري الكتريسيته در صنايع، از حجم ابزارها و دستگاهها كاسته شد و صنايع پيچيده تر گرديد.

 

رشته برق در آغاز با مكانيك همراه بود و الكترو مكانيك خوانده مي شد، اما با رشد و پيشرفت چشمگير اين رشته، رشته برق راه خود را از مكانيك جدا كرد و به عنوان يك رشته مستقل مطرح گرديد. با توجه به وسعت صنعت برق و پيشرفت زياد آن، اين رشته خود به چند گرايش تقسيم شده است. به دليل استقبال بي نظير از اين رشته در 30 سال اخير، برجسته ترين استعدادها به اين رشته جذب شده اند. اين به نوبه خود باعث ارتقاي سطح علمي و پژوهشي و اعتبار روز افزون دانشگاه هاي ايران در جهان شده است.

 

هم اكنون، دانشكده هاي برق كشور به لحاظ كادر علمي و امكانات، در حدي قابل مقايسه با دانشگاه هاي معتبر دنيا هستند. كامپيوتر به عنوان يك وسيله الكتريكي، از مصنوعات و توليدات رشته برق است. در گذشته، مسايل مربوط به كامپيوتر در رشته برق مطرح مي گرديد، اما با گسترش روز افزون آن، اينك از رشته برق جدا شده است و به عنوان يك رشته مستقل مطرح گشته است. با اين حال، دانشگاه هايي هنوز اين دو را يك رشته حساب مي كنند كه يك دانشكده به آن اختصاص مي دهند. رشته كامپيوتر از دو بخش تشكيل مي شود، سخت افزار و نرم افزار، گرايش سخت افزار، به مسايل الكترونيكي و فني كامپيوتر توجه دارد، اما گرايش نرم افزار، به برنامه نويسي و نحوه كاربرد و استفاده از كامپيوتر در مصارف مختلف مربوط مي گردد.

 

از اين تعريف معلوم مي شود كه بخش سخت افزار، بيشترين شباهت را با رشته برق دارد و دانشجويان رشته برق از تبحر خاصي در مسايل مربوط به آن بهره مند هستند. بدين رو كساني كه به جنبه سخت افزار كامپيوتر علاقه مند هستند، مي توانند با انتخاب دروس اختياري خود (ضمن تحصيل در رشته برق)، با اين حوزه نيز آشنا گردند. رشته برق در مقطع كارشناسي به چهار گرايش؛ مخابرات، كنترل، قدرت و الكترونيك تقسيم مي شود. دانشجويان در ابتدا بدون تعيين گرايش و همگي تحت عنوان رشته برق به تحصيل مي پردازند. متقاصيان هر گرايش پس از گذراندن دروس پايه و اصلي، با توجه به معدل دروس گذرانده شده و ظرفيت و توان علمي هر دانشكده به انتخاب گرايش مي پردازند.

دانشگاه های برتر این رشته کدامند؟

دانشگاه تهران

دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه صنعتی اصفهان

 

آینده شغلی:

بازار کار رشته برق وسعتی به اندازه تمام وسائل برقی دارد. نگران شغل نباشید. با گسترش تکنولوژی و صنایع کوچک و بزرگ در کشور، فرصتهای شغلی زیادی برای فارغ التحصیلان این رشته فراهم شده است و اگر میبینیم که با این وجود، برخی از فارغ التحصیلان این رشته بیکار هستند، به دلیل این است که این افراد یا فقط در تهران دنبال کار می گردند یا در دوران تحصیل تنها واحدهای تحصیل را گذرانده اند و فهم و توانایی درستی از مطالب درسی به دست نیاورده اند.

این رشته از لحاظ رونق بازار کاربه ترتیب زیر است:

۱- قدرت

۲- مخابرات

۳- کنترل

۴- الکترونیک

 


 

بازار کار مهندسی برق:

گر چه رشته برق به گرايش هايي تقسيم شده كه دانشجو حداكثر در يك زمينه تخصص مي يابد اما برنامه هاي آموزشي طوري تدوين شده كه دانشجو را براي كار در هر چهار گرايش آماده مي كند و دانشجويان مي توانند با قدري مطالعه بيشتر در گرايش هاي ديگر نيز به كار بپردازند.

 

بازار كار رشته برق وسعتي به اندازه تمام وسائل برق دارد و اين يك شوخي نيست. كافيست مثال ها را بخوانيد تا به بازار كار پي ببريد البته مثال ها مربوط به گرايش هاي رشته برق است.

 

شناخت، نحوه عملكرد و چگونگي نگهداري و بهره برداري، تجزيه و تحليل و طراحي سيستم هاي مخابراتي، مكانيزم بلندگوها، ارتباطات تلفني بين شهرها و سراسر كشور، فيبرنوري، ارتباطات موبايل، ارتباطات راديويي، ارتباطات بي سيم، محاسبه مكان هاي مناسب براي نصب تقويت كننده، خطوط انتقالي، امواج مايكروويو، آنتن، دستگاه هاي فرستنده و گيرنده، چگونگي پردازش و بازيابي امواج و سيگنال هاي دريافتي، اينترنت انتقال داده ها، ارتباطات ماهواره اي و ساخت رادارها، اصول رادار و رديابي، ارتباطات مخابراتي بين يگان هاي نظامي درگرايش كنترل، كنترل دماي كوره، كنترل دور الكترو موتور، كنترل موشك، هواپيما، سفينه، ارتفاع آب و كنترل جريان و ولتاژ يك سيستم در گرايش قدرت كليه امور مربوط به خطوط انتقال برق، عايق كاري، فشار ولتاژ، فاصله كابل ها، جنس دكل، ارتفاع دكل، ترازيستورها، آشنايي با روش هاي توزيع و پخش جريان در يك كارخانه، ساختمان يا يك شهر در گرايش الكترونيك، بردهاي كنترل آسانسور، بردهاي كنترل فرايندهاي شيميايي، بردهاي كنترل، دستگاه هاي صنعتي، طراحي مدارهاي الكترونيكي.

 

مقاله اختصاصی کنکوریار (کپی غیر مجاز)

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 12
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 17
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 23
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 24
  • بازدید ماه : 30
  • بازدید سال : 92
  • بازدید کلی : 42,747